View My Stats

Friday 16 May 2014

Tips Mendaki Gunung Tahan

A) CARA MEMOHON

1. Untuk mendaki gunung Tahan, hendaklah mendapat kebenaran dari Pejabat Taman Negara Sungai Relau melalui e-mail : tnsgrelau@wildlife.gov.my
Hendaklah dinyatakan dalam email tersebut tarikh pendakian, bilangan peserta dan laluan pendakian serta orang untuk dihubungi. Nanti pihak Taman Negara Sungai Relau akan membalas email tersebut secara rasmi.
2. Trek Gunung Tahan boleh didaki seperti berikut :- (1 GUIDE untuk 12 orang peserta)
    a) Trek Sungai Relau - Puncak Tahan - Sungai Relau (5 hari -  RM950.00)
    b) Trek Sungai Relau - Puncak Tahan - Kuala Tahan (7 hari - RM1,200.00)
    c) Trek Kuala Tahan - Puncak Tahan - Sungai Relau (7 hari - RM1,200.00)
   d) Bayaran yang dinyatakan diatas adalah untuk bayaran GUIDE. Terdapat juga                  bayaran yang lain seperti permit masuk, tapak khemah dan lain-lain.

3. Untuk maklumat lanjut boleh hubungi pejabat Taman Negara Sungai Relau di talian berikut : 09-9150214

B) PERALATAN DAN KELENGKAPAN
1. Beg - hendaklah membawa beg yang agak berkualiti untuk membawa barang yang agak berat dan banyak. Jangan membawa beg yang agak murah kerana mudah koyak dan cepat putus tali..so akan ada masalah kerana tempoh pendakian yang panjang. Kalau boleh beli beg hiking original yang berjenama seperti dueter, karimor dan lain-lain kerana tahan lasak serta tahan lama. Cari untuk kandungan 60 liter hingga 90 liter bagi mengisi barang 

2. Pakaian mendaki - hendaklah memakai pakaian yang bersesuaian dan selesa untuk mendaki. Baju t-shirt yang cepat kering dan seluar tight pendek atau panjang atau lain-lain yang selesa kepada pendaki.

3. Kasut mendaki - untuk mendaki gunung Tahan, GUIDE mengsyorkan pendaki memakai kasut getah, kerana terpaksa mengharungi sungai. Kasut yang lain juga boleh pakai jika pendaki sesuai dan selesa dengan kasut tersebut.

BERSAMBUNG


No comments:

Post a Comment