View My Stats

Monday 26 August 2013

Malaysia - Terbesar, Tertinggi, Lama dan Terbaik

Walaupun Malaysia tidak boleh menjadi besar atau yang terkenal di seluruh dunia seperti China, India, Eropah atau Amerika Syarikat, ia adalah sebuah negara yang memegang rekod dunia banyak. Berikut adalah beberapa tertua, tertinggi, bests terbesar dan Malaysia.
1. Taman Negara - Rainforest Oldest Dunia
Transecting negeri-negeri Pahang, Kelantan dan Terengganu, Taman Negara, yang diasaskan pada tahun 1938 sebagai King George V National Park adalah hutan hujan tertua di dunia. Ia adalah lebih daripada 130 juta tahun, dan kerana ia terletak di khatulistiwa, hutan purba tidak dimusnahkan oleh zaman ais. Terdapat beberapa tempat di bumi dengan lebih banyak hidupan liar dan spesis tumbuhan daripada Taman Negara, dan taman adalah rumah kepada lebih daripada 14,000 spesis tumbuhan, 240 jenis pokok dan 200 mamalia termasuk badak Sumatera, Great Argus, Harimau Malaya, dan gajah Asia.


2. Dewan Sarawak - Dewan Gua Terbesar di Dunia
Di Gunung Mulu National Park di Sabah, anda akan mendapati ruang yang terbesar di dunia gua di Gua Nasib Bagus, atau Gua Semoga Berjaya. Ia ditemui oleh British Jangan lupa, Andy Eavis, Dave Checkley dan Tony Putih pada tahun 1981, dan dinamakan Dewan Sarawak. Ruang ini adalah 700 meter panjang, 400 meter lebar dan sekurang-kurangnya 70 meter tinggi, dan cukup besar yang boleh memuatkan 40 Boeing 747s selesa. Jika anda melawat Gunung Mulu, ia juga bernilai meneroka Gua Clearwater yang menempatkan salah satu sistem sungai bawah tanah terbesar di dunia, dan Gua Rusa, di mana anda boleh melihat penghijrahan kagum inspirasi berjuta-juta kelawar di malam hari.


3. Petronas Towers - Menara di Dunia Tertinggi Twin
Pada 542 meter, Menara Berkembar Petronas di Kuala Lumpur adalah bangunan berkembar tertinggi di dunia. Kedua-dua menara mempunyai 88 tingkat dan pada ke-41 dan ke-42 tingkat, adalah jambatan gantung dua tingkat, yang juga berlaku untuk menjadi jambatan dua tingkat tertinggi di dunia. Anda boleh menikmati pemandangan 360 darjah bandar dari jambatan gantung ini, yang menghubungkan kedua-dua menara.


4. Barracuda Point, Sipadan - Dunia Dive Site Best
Walaupun ia tidak rasmi, penyelam yang serius dan peminat hidupan laut semua mengatakan bahawa Barracuda Point di Kepulauan Sipadan adalah tapak menyelam terbaik di dunia. Terdapat beberapa tempat di mana anda akan melihat satu aliran berterusan ikan pelagik, jerung hammerhead dan Shoals daripada barakuda. Kepelbagaian semata-mata dan tahap aktiviti di Barracuda Point adalah satu impian yang menjadi kenyataan untuk jurugambar dalam air.


5. Gunung Kinabalu - The Home Bunga Terbesar di Dunia
Pada 4,095 meter di atas paras laut, Gunung Kinabalu di Sabah adalah gunung keempat tertinggi di Kepulauan Melayu, dan destinasi kegemaran untuk pejalan kaki dan pencinta alam semula jadi. Ia diiktiraf sebagai salah satu tapak biologi paling penting di dunia kerana ia adalah rumah kepada lebih daripada 5,000 spesis tumbuhan, lebih 100 mamalia seperti orang utan dan Borneo penyelidik-luak, dan lebih daripada 300 spesies burung. Gunung Kinabalu juga rumah kepada bunga terbesar di dunia, Rafflesia parasit, yang mempunyai bunga yang tumbuh sehingga 37 inci diameter.

6. Sepilok Pusat Pemulihan - Orang Terbesar Dunia Utan Sanctuary
Terdapat hanya kira-kira 30,000 orang utan tinggal di dunia dan mereka boleh didapati di Borneo dan Sumatra. Sepilok Orang Utan Pusat Pemulihan di bandar Sandakan di Sabah telah ditubuhkan pada tahun 1964 untuk menyelamatkan anak-anak yatim bayi orang utan. Hari ini, ia adalah yang terbesar oren utan perlindungan di dunia dengan kira-kira 80 beruk yang hidup bebas di rizab 4,300 hektar dan kira-kira 25 bayi yang tinggal di taska. Pusat ini dibuka untuk lawatan orang ramai supaya anda boleh melihat beruk di dalam habitat semulajadi mereka.

No comments:

Post a Comment