View My Stats

Monday 24 June 2013

Skuad 1Malaysia AADK Kelantan Tawan Gunung Stong

Ekspedisi Skuad 1Malaysia AADK Kelantan 
menawan  Gunung Stong
Oleh: Mohd Nizam Bin Musa (AADK Negeri Kelantan)

13 Jun 2013 –  Agensi Antidadah Kebangsaan Negeri Kelantan dengan kerjasama Skuad 1 Malaysia AADK Kelantan telah melaksanakan Ekspedisi Skuad 1Malaysia AADK Kelantan menawan Gunung Stong Jelawang, Kelantan." Kesukarelaan Bukan Pilihan Ia Satu Tanggungjawab" menjadi tema pendakian kali ini. Gunung ini setinggi 1,422 meter (4,664 kaki) terletak di dalam Hutan Simpan Gunung Stong berhampiran dengan Air terjun Jelawang. Gunung ini menjadi lokasi popular kepada pendaki gunung kerana sangat mencabar.
                
Ekspedisi pendakian ini telah disertai oleh 20 orang ahli Skuad 1Malaysia AADK Kelantan dan kakitangan AADK Kelantan seramai 65 orang serta 5 orang RELA sebagai guider.Bermula dengan taklimat ringkas mengenai aktiviti pendakian dan keselamatan oleh En Ibrahim Bin Abd Ghani, Pengarah AADK Negeri Kelantan serta dengan bacaan doa dari En. Mohd Asmadi Bin Mat Daud.

Para peserta memulakan pendakian pada jam 10.30 pagi dan tiba Kem BAHA pada jam 12.30 pagi. Pelbagai cabaran dilalui, kepenatan yang dirasai namun terpancar kegembiraan apabila tiba ke puncak Gunung dan menikmati air terjun yang sejuk sambil menikmati makan tengahari berupa nasi bungkus yang dibawa sendiri oleh peserta. 

Aktiviti di Kem BAHA secara keseluruhannya berkisar kepada cabaran berdikari di dalam kawasan hutan. Selain itu, peserta juga telahpun mengikuti aktiviti ‘ team-building ’ yang dikendalikan sepenuhnya oleh En Mohd Zain Bin Mat Ali.Skuad 1Malaysia Machang mengungguli tempat pertama dalam tugasan kerja berkumpulan dan diikuti oleh Skuad 1Malaysia Pasir Mas di tempat kedua manakala CCSC Kemahang di tempat ketiga.Setelah pelbagai aktiviti di laksanakan di Kem BAHA , peserta mulai turun ke bawah pada jam 3.00 petang dimana ianya mengambil masa selama satu jam setengah untuk tiba di kaki gunung Stong.


Program yang disempurnakan perasmian oleh En Ibrahim bin Abd. Ghani, Pengarah AADK Negeri Kelantan ini diharap dapat mengeratkan lagi silaturrahim antara Skuad 1Malaysia dan kakitangan AADK Kelantan disamping bersama-sama menghargai khazanah alam yang lebih bernilai dari wang ringgit.

1 comment:

  1. assalamualaikum...best jgk team ni..klau dpt join ujung2 mingu best gak ni..ade kekosongan x??sy nak join jgk klau ade kelapangan...sy asyraf 0195110407

    ReplyDelete